Ka'ab Al-Ahbaar (juga dikenali sebagai Abuu Ishaaq) rah.a. adalah dahulunya seorangYahuudiyy kemudian beliau telah memeluki Islam. Beliau telah datang ke Madiinah dankemudian keluar ke Syaam dan tinggal di Hims. Beliau rah.a. telah mengambil isnaaddaripada 'Umar bin Al-Khottoob r.a. dan Suhaib r.a. dan 'Aaisyah r.a. Beliau telah wafatdi Hims dalam tahun 32H semasa khilaafah 'Uthmaan r.a.
Berikut ini adalah antara permata yang ditinggalkan untuk kita ........
'Abdullaah bin Buroidah rah.a. telah berkata: Telah berkata Ka'ab Al-Ahbaar rah.a. ...:
Berikut ini adalah antara permata yang ditinggalkan untuk kita ........
'Abdullaah bin Buroidah rah.a. telah berkata: Telah berkata Ka'ab Al-Ahbaar rah.a. ...:
Maa karuma 'abdun 'alallaahi 'azza wa jalla illaa zaadal balaau 'alaihi syiddah, wa maaa'too rojulun zakaatan fanaqosot min maalihi, wa laa habasahaa zaadat fii maalihi, wa laasaroqo saariqun illaa husiba lahuu min rizqihi.
[Pengertiannya kira2 : Tidaklah Menjadi Mulia Seorang Hamba Di Sisi Allaah 'Azza WaJalla Melainkan Bertambahlah Balaa` (Ujian) Keatasnya Secara Bersangatan, Dan TidaklahMemberi Seorang Lelaki Akan Zakaat Lalu Berkuranglah Hartanya (Maksudnya Zakaat SeseorangItu Tidak Akan Menyebabkan Berkurang Hartanya), Dan Tidaklah Menahan Ia Akan Zakaat LaluBertambahlah Hartanya (Maksudnya Bukanlah Dgn Sebab Tidak Keluar Zakaat Itu HartanyaMenjadi Bertambah), Dan Tidaklah Mencuri Seorang Pencuri Melainkan Diberikan"Kredit" Baginya Daripada Rezeqinya].
Begitulah terjemahan kasar drp kitab Sifah As- Sofwah, oleh Al-Imaam Al-'Aalim JamaaluddinAbil Faroj Ibnu Al-Jauzi rah.a., jilid 4, halaman 203 dan 204, Daarul Ma'rifah, Beiruut,Lubnaan.
Begitulah terjemahan kasar drp kitab Sifah As- Sofwah, oleh Al-Imaam Al-'Aalim JamaaluddinAbil Faroj Ibnu Al-Jauzi rah.a., jilid 4, halaman 203 dan 204, Daarul Ma'rifah, Beiruut,Lubnaan.
Antara kesimpulan yang dapat diambil adalah kenyataan bahawa
Kemuliaan seseorang hamba di sisi allaah swt itu adalah berkadar dengan kebersangatanbalaa`/ujian yang dihadapi atau dialaminya. Semakin besar balaa` yang dihadapinya dgnpenuh kesabaran, maka semakin bertambah mulialah dia di sisi allaah swt.
Bila kita menyebut balaa`/ujian tentulah luas ma'nanya. Salah satu daripadanya adalahkefaqiran. Dan, antara lain, menerusi ujian kefaqiran inilah maka para Nabi a.s. mendapatkemulian dan kasih sayang daripada Allaah swt. Berthabit dengan ini, disalinkan semulapenerangan 'Abdullaah Ibnu 'Umar r.a. drp RF 66, seperti
berikut :
'Abdullaah Ibnu 'Umar r.a. telah meriwayatkan drp Nabi saw bahawa Baginda saw telahbersabda....(mafhumnya kira2)...:
Bila kita menyebut balaa`/ujian tentulah luas ma'nanya. Salah satu daripadanya adalahkefaqiran. Dan, antara lain, menerusi ujian kefaqiran inilah maka para Nabi a.s. mendapatkemulian dan kasih sayang daripada Allaah swt. Berthabit dengan ini, disalinkan semulapenerangan 'Abdullaah Ibnu 'Umar r.a. drp RF 66, seperti
berikut :
'Abdullaah Ibnu 'Umar r.a. telah meriwayatkan drp Nabi saw bahawa Baginda saw telahbersabda....(mafhumnya kira2)...:
Sesungguhnya makhluq yang paling dicintai oleh allaah swt ialah al-fuqoroo` (orang2yang faqiir) kerana makhluq yang paling dicintai oleh allaah swt itu adalah al-anbiyaa`a.s. (para nabi a.s.), Maka allaah swt menguji mereka dengan kefaqiran.
Sehubungan dengan ini, kita diwajibkan berdoa :
IHDINASSIROOTOL MUSTAQIIM . (Al-Faatihah, ayat 6).
IHDINASSIROOTOL MUSTAQIIM . (Al-Faatihah, ayat 6).
[Pengertiannya : Hidayahkanlah akan kami akan jalan yang mustaqiim].
Secara ringkas (seperti sama2 telah kita ma'lumi), jalan yang mustaqiim ini adalah jalanatau cara
hidup yang telah dilalui oleh golongan PARA NABIYYIIN/NABI (Al-ANBIYAA`), PARA SIDDIQIIN,
PARA SYUHDAA`, PARA SOOLIHHIIN DAN PARA MALAAIKAT. [sila lihat TANWIIRUL MIQBAAS MIN
TAFSIIR IBNI 'ABBAAS r.a. atau lain2].
Secara ringkas (seperti sama2 telah kita ma'lumi), jalan yang mustaqiim ini adalah jalanatau cara
hidup yang telah dilalui oleh golongan PARA NABIYYIIN/NABI (Al-ANBIYAA`), PARA SIDDIQIIN,
PARA SYUHDAA`, PARA SOOLIHHIIN DAN PARA MALAAIKAT. [sila lihat TANWIIRUL MIQBAAS MIN
TAFSIIR IBNI 'ABBAAS r.a. atau lain2].
Nah di sinilah perhitungan kita...... Nah di sinilah perlu kita perbetulkan mindsetkita.....bahawa menerusi kesabaran yang tinggi dan mantap dalam menghadapikefaqiran/al-faqr (seperti yang telah dijelaskan oleh 'Abdullaah Ibnu
'Umar r.a. di atas) dan menerusi ASY-SYIDDAH (kesengsaraan, kesukaran, kesusahan,kesempitan dan keperitan hidup) kerana agama Allaah swt itulah maka para Nabi/Nabiyyiina.s. telah diangkat/dipilih menjadi hamba Allaah swt yang paling dicintai. Dan haqiqat initentulah terkandung dalam doa IHDINASSIROOTOL MUSTAQIIM. Dan melalui jalan yang samalah(atau paling kurang mirip-mirip samalah) kita kena tempohi.......
'Umar r.a. di atas) dan menerusi ASY-SYIDDAH (kesengsaraan, kesukaran, kesusahan,kesempitan dan keperitan hidup) kerana agama Allaah swt itulah maka para Nabi/Nabiyyiina.s. telah diangkat/dipilih menjadi hamba Allaah swt yang paling dicintai. Dan haqiqat initentulah terkandung dalam doa IHDINASSIROOTOL MUSTAQIIM. Dan melalui jalan yang samalah(atau paling kurang mirip-mirip samalah) kita kena tempohi.......
Adakah kita bersedia untuk melalui jalan itu ?
Untuk itu, apakah kita akan meneruskan usha2 pengumpulan harta duniawi kita ? Ataumelipatgandakan rantaian agenda duniawi kita ? Atau masih lagi dibuaialun untukmendapatkan kemasyhuran dan gah duniawi ? Atau bagaimana ....!?
Semoga kita sama2 mengambil i'tibar.
Untuk itu, apakah kita akan meneruskan usha2 pengumpulan harta duniawi kita ? Ataumelipatgandakan rantaian agenda duniawi kita ? Atau masih lagi dibuaialun untukmendapatkan kemasyhuran dan gah duniawi ? Atau bagaimana ....!?
Semoga kita sama2 mengambil i'tibar.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar